Wśród najważniejszych dokumentów, które są związane z wykonywaniem zawodowych obowiązków, można przede wszystkim wymienić certyfikaty określające uprawnienia operatorów sprzętu. Warto dowiedzieć się nieco więcej na temat wydawania duplikatów uprawnień operatorów sprzętów budowlanych.

Wydanie duplikatu uprawnień

Rejestr wydanych uprawnień prowadzony jest na podstawie artykułu dwudziestego szóstego, który znajduje się w rozporządzeniu wydanym przez Ministra Gospodarki. Dotyczy to w szczególności spraw bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn, ale także innych urządzeń technicznych podczas wykonywania robót budowlanych i ziemnych, a także drogowych. Informacje, które są gromadzone w rejestrze, są wymagane do wydawania duplikatów różnych dokumentów. Obejmuje to w szczególności następujące elementy:

– duplikaty uprawnień, czyli tak zwane wtórniki certyfikatu,

– duplikaty Książki Operatora Maszyn Roboczych,

– duplikaty świadectwa w języku angielskim,

– duplikaty aktualizacji wpisów w Książce Operatora Maszyn.

Oprócz tego informacje, które są zawarte w rejestrze wydanych uprawnień, mogą być również udostępniane innym podmiotom, jeśli istnieje taka uzasadniona konieczność. Dotyczy to w szczególności uprawnionych do tego organów państwowych, ale także innych podmiotów gospodarczych, dla których takie informacje mogą być przydatne. Informacje są udostępniane w związku ze złożeniem odpowiedniego wniosku. Mogą być one związane z następującymi aspektami:

– potwierdzenie rzetelności uzyskanych uprawnień dla jednostek, które zajmują się organizacją szkoleń,

– potwierdzenie rzetelności uzyskanych uprawnień zarówno dla instytucji państwowych, jak i przedsiębiorstw prywatnych.

Kiedy wydaje się duplikat uprawnień?

Duplikaty uprawnień wydawane są na wniosek osoby zainteresowanej. Dotyczy to zarówno osoby prywatnej, jak i podmiotów, które są uprawnione do uzyskiwania tego rodzaju danych. Wśród nich można zarówno wymienić organy państwowe, jak i firmy prywatne. Najczęściej wniosek o wydanie duplikatu uprawnień operatora sprzętu składany jest z powodu zniszczenia lub zagubienia oryginalnego dokumentu. Sprawia to, że osoba zainteresowana nie jest w stanie odtworzyć konkretnych danych, które zawarte były na danym dokumencie i niezbędne jest jego odtworzenie. Dodatkowo wniosek o wtórnik certyfikatu powinien być złożony w tej samej jednostce, która go wydawała. Chyba że nie jest to możliwe ze względów technicznych. Na duplikacie uprawnień operatora sprzętu powinny się znajdować takie same informacje, co na oryginale. Dzięki temu rzetelność danych zostanie w pełni potwierdzona. Duplikaty wydaje się na wzorach oryginalnych dokumentów, chyba że uległy one zmianie w międzyczasie.

Co należy dołączyć do wniosku?

Wśród najważniejszych dokumentów, jakie należy złożyć w przypadku zgubienia lub zniszczenia oryginalnych certyfikatów operatora sprzętu, można wymienić wniosek o wydanie duplikatu. Powinny w nim zostać podane wszystkie niezbędne dane, które są potrzebne do zaakceptowania wniosku oraz podjęcia decyzji o wydaniu wtórnika certyfikatu. Oprócz tego do wniosku powinno się również dołączyć zaświadczenie o dokonaniu opłaty za tego rodzaju dokumenty, ponieważ stanowi to element obowiązkowy całego procesu. Warto to uwzględnić. Dokumenty związane z wydaniem duplikatów uprawnień operatora sprzętu można zarówno złożyć osobiście, jak i wysłać pocztą, jeśli niemożliwe jest osobiste stawiennictwo w konkretnym miejscu. Duplikaty mają moc oryginalnych dokumentów i mogą być wydawane ponownie, jeśli zajdzie taka konieczność.