Jak zostać operatorem żurawia samojezdnego. Egzamin UDT

Żurawie samojezdne to tzw. dźwigi, które podlegają dozorowi technicznemu, a do ich obsługi wymagane są odpowiednie uprawnienia.
Według podstaw prawnych dotyczących obsługi tej maszyny operator dźwigu samojezdnego musi zdać egzamin państwowy, który składa się z części teoretycznej i praktycznej. Aby podejść do kursu i zdać egzamin należy mieć ukończone 18 lat oraz wykształcenie minimum podstawowe. Celem szkolenia jest rzetelne przygotowanie kursantów do wykonywanej pracy, przekazanie niezbędnej wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych.

Zadania i obowiązki operatora dźwigu samojezdnego


Zanim operator dźwigu przystąpi do pracy, powinien zadbać o bezpieczeństwo swoje jak i reszty pracowników budowy. Na barkach operatora spoczywa odpowiedzialność za kosztowny sprzęt oraz materiały nim przewożone. Większość uszkodzeń owej maszyny wynika z niedopilnowania przepisów BHP oraz nieprzestrzegania instrukcji korzystania z urządzenia.

Co operator powinien zrobić przed rozpoczęciem pracy ?

Obsługiwanie żurawia samojezdnego wymaga odpowiedniego przygotowania przed rozpoczęciem pracy. Operator powinien być wyposażony w odzież ochronną, kask i ochronne nauszniki. Kolejnym etapem jest przeprowadzenie kontroli niezbędnych dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje do obsługi dźwigu samojezdnego, a także skontrolować czy maszyna posiada obowiązkowe przeglądy serwisowe, które powinny być odnotowane w dzienniku konserwacji. Ważnym dokumentem jest również aktualne pozwolenie na eksploatacje maszyny wydawane przez UDT.

Faktyczny stan techniczny maszyny

Jeżeli na podstawie dokumentów stwierdzamy, że wszystko jest w porządku, należy przeprowadzić oględziny stanu technicznego maszyny, zgodnie z instrukcją dotyczącą jej eksploatacji. W gestii operatora jest sprawdzenie oznakowań na urządzeniu, tabliczek informacyjnych i ostrzegawczych, sprawdzenie stanu urządzeń zabezpieczających, łączników bezpieczeństwa i układu hydraulicznego. Należy upewnić się, że nie występują żadne wycieki oleju. Kolejnym etapem jest upewnienie się, że mechanizm podnoszenia działa bez zastrzeżeń, a elementy jezdne, oświetlenie i sygnalizacja oraz te, które odpowiadają za jej statyczność, są w pełni sprawne. Ostatnim etapem jest zapisanie w dokumentach eksploatacyjnych wynik przeprowadzonych oględzin.

Przystąpienie do pracy.

Pracownik operujący żurawiem, powinien dostać od przełożonego szczegółowe wytyczne dotyczące zakresu wykonywanych zadań. Operator musi mieć jasno określone miejsce przenoszenia ładunków, uwzględniając określenie ich parametrów, by nie przekroczyć normy udźwigu, i nie podjąć próby pracy ze zbyt ciężkim ładunkiem.